El pàrquing i el feudalisme del segle XXI d'Almassora
El passat 22 de maig de 2008, coincidint amb la festivitat de Santa Quitèria, es va inaugurar el flamant pàrquing d’Almassora, que ha construït i gestiona l’empresa LUBASA, amb el vist-i-plau de l’Ajuntament. Aquesta megaobra, que ha paralitzat el centre neuràlgic del poble durant quasi 2 cursos escolars, era un compromís electoral dels que governen (tot i que també els altres partits del consistori l’incorporaven al seu programa però amb matisos) avalat, segons ells, pels ciutadans.
Fins aquí, res a dir, perquè un govern ha de fer-se ressò d’allò que pensen els seus ciutadans. No obstant aquesta veritat democràtica, caldria fer notar que no tots pensem igual i a alguns ens agradaria discrepar i ser escoltats (sí, sí, fins i tot ara, que ja està tot fet i no hi ha marxa enrere). Podríem dir que és això el que diferencia, entre altres coses, una democràcia de l'època medieval: que tots conten, no com abans, quan només l'opinió dels estaments privilegiats era acceptada (sembla que ara només s'accepta el que pensa l'estament privilegiat dels electors del partit governant, siga quin siga).
En realitat, hi ha alguns alguns ciutadans que en el seu dia ens vam oposar al projecte del pàrquing i vam presentar propostes. No ens oposavem per l’obra en sí (que també) sinó perquè l’execució d’aquest aparcament suposava el triomf de les tesis neoliberals que últimament s’imposen per tot arreu i perquè constatava la fi de la iniciativa pública per fomentar una política sostenible. Cal dir que aquest lideratge ja l’havien soterrat feia anys entre tots els partits polítics quan van deslegitimar la més important plataforma de participació ciutadana que ha engegat Almassora des de fa més de 70 anys (el Fòrum per la Sostenibilitat).
En tot cas, el 28 de desembre de 2005 (i no era una innocentada), a propòsit de la remodelació del carrer Trinitat i del carrer Darremur, que pretenia executar l’Ajuntament, es va presentar una instància en la qual proposàvem d’engegar una Xarxa d’Itineraris per a Vianants i Ciclistes amb la incorporació al cos normatiu del Pla General d’Ordenació Urbana, per tal que les futures actuacions urbanístiques la tinguen en compte.
Fruit d’aquestes propostes, que ja fa uns anys es van debatre al Fòrum de la Sostenibilitat (¿?) una sèrie de mesures que mai es van dur enlloc.
En relació a aquestes idees, algunes accions alternatives a la construcció d’un pàrking que hagueren evitat moltes molèsties i podrien haver donar eixida al problema d’aparcament del centre i també donarien solució al problema d’aparcament dels veïns, eren:
- no centrar les festes patronals a la Plaça d’Espanya;
- unir el mercat per guanyar la Plaça on estava la “Creu dels caiguts” per aparcaments habituals els dies de mercat;
- habilitar zones perifèriques d’aparcament (recinte de la marxa, infrautilitzat la major part de l’any), com ocorre a moltes ciutats europees perquè si volem la “ciutat per a les persones” no deuríem construir un pàrking al centre urbà que serà, en qualsevol cas, un reclam per a l’afluència de tràfic al centre i els voltants;
- millorar el transport públic d’accés al centre des d’aquestes zones “externes”;
- qualificar el servei d’autobús urbà amb una major flexibilitat d’horaris i un millor servei (conductors joves, dinàmics, vehicles moderns, còmodes, etc.);
- demanar l’ampliació de llicències de taxis per a Castelló i la zona metropolitana que afecte a Almassora;
- modificar el sistema de guals permanents per altres sistemes més flexibles (guals temporals, guals agrícoles, per exemple);
- engegar campanyes de conscienciació ciutadana per canviar aquesta idea que tenim d’aparcar davant del lloc on anem, o d’agafar el cotxe per a tot i fomentar els trajectes a peu (Almassora no és tan gran);
- treballar per la intermodalitat del transport amb tasques tan innovadores com la de l’autobús a l’estació de RENFE però no només una setmana;
- en cas extrem de necessitat, habilitar mitjançant els procediments oportuns algun solar proper al centre amb capacitat per donar cabuda i fer les funcions de pàrking, sempre tot abans de “foradar el centre” i evitar un trauma i una despesa econòmica important
En qualsevol cas, oportunitats i oportunitats perdudes que enfonsen Almassora cada dia més en el pou de l’anonimat perquè, ja fa massa anys, que els pilots d’aquesta nau van deixar de ser els almassorins, rendits i venuts als poders forasters. Una llàstima, però continuarem lluitant.
Finalment, després de més de dos mesos en funcionament aquesta infraestructura que havia de traure Almassora de l'antiguitat i havia de promocionar el centre neuràlgic de la ciutat com un espai lliure de cotxes on poder passetjar i comprar lliurement, la realitat supera la ficció i comença a demostrar-se que els almassorins no volen pagar per aparcar.
En efecte, hem pogut comprovar visualment com l'ús de l'aparcament és ridícul. No tenim dades numèriques, però és palés que en alguns moments del dia només hi trobes uns quants cotxes aparcats a la planta pública (de 4 a 10). No tenim constància de l'afluència en la planta d'abonats.
També, ens agradaria reflexionar mínimament sobre què ocorre amb la plaça d'Espanya. Per què no s'ha obert ja al trànsit de persones? Per què encara no s'ha enllestit una remodelació tot i que fós temporal? Per què els comerços del voltant es queixen?
Algú hauria de donar explicacions... i no només sobre la quantificació econòmica (quants diners li costa a cada almassorí el manteniment dels compromisos que l'Ajuntament ha adquirit amb l'empresa concessionària; quants diners costarà la reconstrucció de la plaça d'Espanya; quin impacte ha tingut l'obra sobre el comerç local; quines previsions tenen dels impactes en el futur; quants abonats hi ha; etc.) sinò també sobre qüestions ecològiques, culturals i polítiques.
Per acabar, dues preguntes obertes: en una democràcia consolidada, una majoria absoluta municipal (siga quina siga la diferència) dona carta blanca a l'equip de govern per a considerar que la ciutat és el seu solar on pot fer i desfer sense límits? L'Antic Règim no es va acabar a principis del segle XIX?
I la primera, la peguen a la front: l'Ajuntament ha anunciat que des del dia de la inauguració (dia 22) fins el dia 26, l'ús del pàrking serà gratuït per a tothom. És a dir, durant les festes (quan menys falta fa el cotxe perquè la gent surt a peu al carrer), l'Ajuntament ens "convida" a què agafem el cotxe per a anar al Mesó del Vi.
ResponEliminaQuin cacau més bo es montarà (i no parle del que donen al mesó) en els accessos al ditxós aparcament.
Això és diu sentit comú...
Menys mal que la gent va al Mesó del Vi a veure orxata i aigua de Montanejos. Si lo del vi és per dir-li d'alguna manera, però després ningú veu vi per lo tant cap problema en que agafen el cotxe borratxos.
ResponElimina