Suposades irregularitats al pàrquing
Com alguns ciutadans sabem, el pàrquing continua causant controvèrsia. Si la primera setmana de setembre el regidor d’Urbanisme s’enfrontava amb els comerciants per haver discordat respecte a l’hora gratuïta que s’ofereix als usuaris per la vesprada (de 17.00 h a 18.00 h) ara, per fi, sembla que els problemes han sobtat en el Plenari (una reunió mensual dels vint-i-un regidors on es discuteixen públicament -perquè obliga la llei- els afers municipals però que només coneixen ells i els seus familiars).
Segons el Diari Crónica d’Almassora, mitjançant una proposición de la alcaldía-presidencia l’Ajuntament ha modificat el diseño y contrato de la redacción del proyecto de construcción amb l’objectiu de mejorar y dignificar este punto de encuentro y reunión [la Plaça Pere Cornell][1].
L’origen d’aquesta suposada turbulència política és la decisió del partit que governa (el PP) de concedir directament les obres de la Plaça Pere Cornell a l’empresa Lubasa, la mateixa que va construir el pàrquing. La raó per a que siga la mateixa empresa és que la plaça s'entén com una extensió de les obres del pàrquing i, per això, al·leguen que és un sobrecoste del projecte d’execució. Per tant, segons ells (el PP), no és necessari traure a concurs públic la realització de les obres (que tenen un preu de 1.104.301,07 euros).
En canvi, el PSPV-Almassora pensa que aquesta resolució es nula de pleno derecho perquè el modificat supone un sobrecoste de un 21% lo que excede la legalidad marcada y por eso plantejaran un recurso de reposición contra el acuerdo adoptado en el pleno. El fet és que la secretaria i l’interventor de l’Ajuntament també han presentat informes desfavorables, segons Brisach, por sobrepasar el 10% de sobrecoste previsto por la ley no porque las obras las vaya a hacer la misma empresa adjudicataria del parking sin haber abierto un nuevo proceso concursal [2].
En qualsevol cas, lluny de la disputa partidista que ara s’obrirà entre tots dos partits, hem revisat la Llei de Contractes de les Administracions Públiques i ens ha cridat l’atenció aquest paràgraf (respecte de les modificacions de contractes): «Una vez perfeccionado el contrato, el órgano de contratación sólo podrá introducir modificaciones por razón de interés público en los elementos que lo integran, siempre que sean debidas a necesidades nuevas o causas imprevistas, justificándolo debidamente en el expediente»[3].
Així les coses, aquestes noves necessitats o imprevisions no es poden al·legar perquè tot el món sabia que la plaça Pere Cornell s’havia de tornar a fer; només cal fer una ullada a l’hemeroteca. És ara, realment, quan s’ha hagut de modificar el projecte o ja estava previst? Una cosa de dues: o l’equip de govern ens oculta coses i actua amb mala fe, o són mals gestors de la cosa pública.
En fi, no pretenem fer valoracions jurídiques (perquè entre altres coses, no som juristes) però, com a mínim, aquest litigi ens ha de fer reflexionar sobre l’acció del poder en pobles com Almassora, on algunes persones confonen l’acció política pública amb els interessos econòmics privats de determinades empreses i corporacions, i són capaços de justificar allò que la pròpia llei posa en dubte.
[1] DIARI CRÒNICA D'ALMASSORA: Modifican el proyecto del párking para ejecutar la plaza, Comunicación y Medios de Levante, S.L., septiembre y octubre del 2008, p. 4
[2] DIARI LEVANTE: El PSPV anuncia un recurso para pedir la nulidad del modificado del parking, [en línea] http://www.levante-emv.com/secciones/noticia.jsp?pRef=2008091000_4_492878__Castello-PSPV-anuncia-recurso-para-pedir-nulidad-modificado-parking
[3] Real Decreto Legislativo 2/2000, de 16 de junio, por el que se aprueba el texto refundido de la Ley de Contratos de las Administraciones Públicas. (B.O.E. núm. 148 de 21-6-2000) [en línea] http://www.boe.es/g/es/bases_datos/doc.php?coleccion=iberlex&id=2000/11533
Segons el Diari Crónica d’Almassora, mitjançant una proposición de la alcaldía-presidencia l’Ajuntament ha modificat el diseño y contrato de la redacción del proyecto de construcción amb l’objectiu de mejorar y dignificar este punto de encuentro y reunión [la Plaça Pere Cornell][1].
L’origen d’aquesta suposada turbulència política és la decisió del partit que governa (el PP) de concedir directament les obres de la Plaça Pere Cornell a l’empresa Lubasa, la mateixa que va construir el pàrquing. La raó per a que siga la mateixa empresa és que la plaça s'entén com una extensió de les obres del pàrquing i, per això, al·leguen que és un sobrecoste del projecte d’execució. Per tant, segons ells (el PP), no és necessari traure a concurs públic la realització de les obres (que tenen un preu de 1.104.301,07 euros).
En canvi, el PSPV-Almassora pensa que aquesta resolució es nula de pleno derecho perquè el modificat supone un sobrecoste de un 21% lo que excede la legalidad marcada y por eso plantejaran un recurso de reposición contra el acuerdo adoptado en el pleno. El fet és que la secretaria i l’interventor de l’Ajuntament també han presentat informes desfavorables, segons Brisach, por sobrepasar el 10% de sobrecoste previsto por la ley no porque las obras las vaya a hacer la misma empresa adjudicataria del parking sin haber abierto un nuevo proceso concursal [2].
En qualsevol cas, lluny de la disputa partidista que ara s’obrirà entre tots dos partits, hem revisat la Llei de Contractes de les Administracions Públiques i ens ha cridat l’atenció aquest paràgraf (respecte de les modificacions de contractes): «Una vez perfeccionado el contrato, el órgano de contratación sólo podrá introducir modificaciones por razón de interés público en los elementos que lo integran, siempre que sean debidas a necesidades nuevas o causas imprevistas, justificándolo debidamente en el expediente»[3].
Així les coses, aquestes noves necessitats o imprevisions no es poden al·legar perquè tot el món sabia que la plaça Pere Cornell s’havia de tornar a fer; només cal fer una ullada a l’hemeroteca. És ara, realment, quan s’ha hagut de modificar el projecte o ja estava previst? Una cosa de dues: o l’equip de govern ens oculta coses i actua amb mala fe, o són mals gestors de la cosa pública.
En fi, no pretenem fer valoracions jurídiques (perquè entre altres coses, no som juristes) però, com a mínim, aquest litigi ens ha de fer reflexionar sobre l’acció del poder en pobles com Almassora, on algunes persones confonen l’acció política pública amb els interessos econòmics privats de determinades empreses i corporacions, i són capaços de justificar allò que la pròpia llei posa en dubte.
[1] DIARI CRÒNICA D'ALMASSORA: Modifican el proyecto del párking para ejecutar la plaza, Comunicación y Medios de Levante, S.L., septiembre y octubre del 2008, p. 4
[2] DIARI LEVANTE: El PSPV anuncia un recurso para pedir la nulidad del modificado del parking, [en línea] http://www.levante-emv.com/secciones/noticia.jsp?pRef=2008091000_4_492878__Castello-PSPV-anuncia-recurso-para-pedir-nulidad-modificado-parking
[3] Real Decreto Legislativo 2/2000, de 16 de junio, por el que se aprueba el texto refundido de la Ley de Contratos de las Administraciones Públicas. (B.O.E. núm. 148 de 21-6-2000) [en línea] http://www.boe.es/g/es/bases_datos/doc.php?coleccion=iberlex&id=2000/11533
Ese pàrking no es trigo limpio. Ahí hay gato encerrado.
ResponEliminaE.B.C.