L'ensenyament humanístic
L'ensenyament humanístic
Un article de
Evèlia Beltran Ramos
Almassora, gener de 2013
Un article de
Evèlia Beltran Ramos
Llicenciada en Filologia Clàssica
Especialitat de Llatí per la Universitat de València i
Cap de Departament de Grec de l'IES Vila-roja d'Almassora
Almassora, gener de 2013
Γειασου/ Ave!
Fa unes dies vaig haver de canviar el meu ordinador portàtil per
necessitat. No sóc una entesa en la matèria, simplement utilitze les eines
adequades a les meues necessitats, però els meus mitjans havien fet aigües i em
calia fer un pensament: molt al meu pesar, gastar-me el menys diners possibles
amb un ordinador portàtil nou. Algú dirà
que què té açò d'important, anem-hi. En portar el meu ordinador antic per
utilitzar els seu disc dur i replegar el nou, li vaig comentar a l’informàtic
que em posara al nou l’opció d'escriure en grec, tal com tenia al vell. Es va
quedar bocabadat, perquè li demanava una cosa que mai ningú li havia demanat.
Aquest insignificant fet em va fer pensar. Jo feia temps que havia
escrit unes lletres sobre la reforma de l’ensenyament de Wert i el llatí i el
grec. Un text que dubtava donar-li premsa, un text que havia quedat per a mi,
com un xicotet homenatge a la meua professió, però també a la meua passió: les
llengües clàssiques.
L’anècdota del comerç d'informàtica m’ha fet
reflexionar que potser siga el moment de donar a conèixer, de reviscolar entre
les cendres, qual au Fènix, de dir que encara som aquí, a pesar de tot i de
tots i que estem infravalorats i oblidats. Sembla ser que la reforma de Wert
s’ha reformat en la part que ens pertoca, però valga l’escrit de sota com a una
reivindicació de les Humanitats més pures, recordant, com diu el text, a Martha
C. Nussbaum, premi Príncep d’Astúries 2012 d’Humanitats.
Des d’aquí una abraçada i un agraïment sincer als informàtics de PIXAL,
perquè ens atenen molt bé i m’han donat l’espenta per manifestar el meu parer,
sobre parts del coneixement, al meu entendre importants i actuals, perquè a
Grècia encara es parla grec, l’única llengua indoeuropea viva i amb l’alfabet
clàssic.
Almassora novembre de 2012
L'ensenyament humanístic
Al món de la democràcia la gran perjudicada
sempre és la minoria. D'això en saben molt els meus alumnes de Llatí i de Grec
de 1r i 2n de Batxillerat. “Caram!¿ Encara es donen aquestes disciplines a
l'ensenyament?” Es preguntarà algú. Doncs sí, per a alegria de qui escriu i per
a sort dels alumnes que les gaudeixen. No és falta de modèstia, dic per a sort
dels meus alumnes perquè aviat seran una
rara avis que a poc a poc aniran sentint quant de bé els ha fet
per a la seua vida i el seu intel·lecte, el fet d'haver aguantat aquestes
assignatures.
És evident
que no tenim futur; d'això ja me'n vaig adonar quan vam deixar el BUP (
Batxillerat Unificat Polivalent) i vam arribar a la visió integradora de l'Eso.
Vam passar de ser 4 professors especialistes per Centre, a reduir les places a
una o dues, segons desitjos de l'Administració. A l'oblit de la llei es va
afegir l'oblit dels companys, de la societat i del món en general, arribant al
punt de fixar-nos, ara, únicament i exclusiva en el món de la ciència i la
tecnologia.
No negarem
la importància indiscutible dels científics i dels tecnòlegs, no negarem la
necessitat indiscutible dels matemàtics i dels físics, no hem d'oblidar els
biòlegs i els informàtics però per què oblidem les lletres? parlar amb
propietat i correcció, no és important?
Cal tenir
present que l'ésser humà és diferent dels altres animals per tenir mans i tenir
la capacitat de comunicar-se. ¿Com hagueren pogut Tales, Pitàgores, Arquimedes
Aristòtil, etc., expressar les seues teories, les seues idees sobre el món, sense
paraules?. Faig apologia oberta d'aquell home renaixentista que a imitació de
l'home clàssic dedicava el seu camp
d'estudi a tot allò que fóra part del món, biologia, matemàtiques, gramàtica,
música, física, astronomia, escultura, pintura, arquitectura... que era capaç,
amb la mateixa disponibilitat, de pintar, amb delicadesa, una enigmàtica dona
com de construir, amb força, una màquina per volar.
Com hagueren arribat fins a
nosaltres les idees dels clàssics sense lingüistes que ens les traduïren,
sense copistes que ens les copiaren, sense autors que ens les citaren?
Fa uns dies
van entregar els premis Príncep d'Astúries. Entre els guardonats es
trobava Martha C. Nussbaum (Nova York, 1947), filòsofa i professora a la Universitat de
Chicago i gran helenista. En
el seu discurs va pronunciar aquestes paraules:
"Necesitamos
una educación bien fundada en las humanidades para realizar el potencial
de las sociedades que luchan por la justicia. Las humanidades nos proporcionan
no solo conocimientos sobre nosotros mismos y sobre los demás, sino que nos
hacen reflexionar sobre la vulnerabilidad humana y la aspiración de todo
individuo a la justicia, y nos evitarían utilizar pasivamente un concepto
técnico, no relacionado con la persona, para definir cuáles son los objetivos
de una determinada sociedad. No me parece demasiado atrevido afirmar que el
florecimiento humano requiere el florecimiento de las disciplinas de
humanidades. Por lo tanto, agradezco que la Fundación Príncipe de Asturias haya
reconocido a las humanidades como una parte importante del pensamiento social
para el futuro".
O també les següents i
molt significatives:
“Las artes y las humanidades…no sirven para ganar dinero. Sirven
para algo mucho más valioso: para formar un mundo en el que valga la pena
vivir”.
Per aquest camí cal
portar el raonament que ens ocupa.
L'actual ministre
d'Educació, en una altra de les seues poc exitoses intervencions, ha proposat
un canvi a l'ensenyament on, de nou, torna a perjudicar les disciplines
clàssiques i humanístiques. Després de proves fetes als alumnes que posen de
manifest que no saben redactar, ni llegir, ni diferenciar entre el subjecte i
un verb, ni literatura, ni historia… anem a fer allò que més falta fa:
oblidar-nos del nostre passat per no tenir ni idea d'on està el nostre futur.
Arribats a aquest punt em permetreu un acudit:
Supose que Wert (i
permeteu-me la confiança en el tracte amb el meu cap visible a la terra) sap
qui és Pegasus, què és una declinació, per què és important el grec a la
ciència, a la tècnica o a les disciplines mèdiques, però ¿sap d'educació?
És evident que l'única
finalitat de l'Estat, de qualsevol color, els d'abans i els d'ara, és crear
gent no formada, que no pense i no oferisca resistència, parafrasejant a
Descartes: NO PENSO, DONCS NO EXISTEIXO. Gent que seguisca “ aborregadamente”
les disposicions dels polítics i no sàpiga diferenciar un verb d'un pronom, ni un autor clàssic d'un modern, ni un filòsof d'un historiador. Al cap i a la fi, això és important? L'únic
important és crear alumnes amb coeficients intel·lectuals zero als quals els
done igual carn que peix.
No tan sols estan en
perill les nostres assignatures: la història, la filosofia, les llengües,
excepte l'anglès és clar (estem en el món de la globalització!), la nostra
llengua, estan abocades a l'oblit. ¿Com es pot entendre que a 1r de Batxillerat
la Filosofia tinga dues sessions setmanals igual que la Religió?
Senyores i senyors!, un
poble que no es preocupa pel seu passat, no sap viure el seu present i no té
eines per viure el futur: sapientia sola libertas est!
Moltíssimes
gràcies!
Ευχαριστó πολυ!
Plurimas
gratias!
A la
memòria de Josep Guardiola, amic, company i, per a mi, un gran humanista.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada
Podeu fer tota mena de comentaris sempre que siguen respectuosos i empreu un llenguatge no despectiu i sense cap insult. Aquells comentaris que no cumplisquen amb això, seran esborrats.