Sobre els efectes de l'enèsim temporal a Almassora
[vegeu alguns dels enllaços que he trobat al final de l’article].
La cosa és
que no s’ha trobat una solució sostenible perquè sempre s’actua amb urgència i celeritat
per netejar les malifetes de la Mediterrània i així és difícil trobar el camí. Ara,
l’Ajuntament d’Almassora s’ha afanyat en quantificar les obres d’adequació en 400.000€
i, amb tota seguretat, el muro estarà enllestit en poques setmanes. Però,
la qüestió no és la reparació sinó un altre assumpte, perquè açò s’ha enquistat ja fa
massa temps i sembla que es perpetuarà.
Solucions, hi
ha. En altres llocs d’Europa, les obres d’ampliació dels ports es fan amb dics
que deixen passar les corrents i afecten el menys possible el transport sedimentari amb la qual
cosa les platges situades al sud es veuen menys afectades. I no cal anar tan lluny. Recorde també un
projecte d’espigons als anys 90 (fa 30 anys!!!) que pretenia establir una
espècie de cordó paral·lel a la nostra línia de costa però de la desena d’esculleres
previstes només se’n van fer dues. I ara, damunt, en les últimes obres de “regeneració”
les han fet desaparéixer.
A propòsit d’aquesta
última actuació de l’Estat, buscant informació per escriure aquestes línies, he
trobat dues referències documentals que, si més no, mostren les contradiccions
amb què s’actua a la nostra línia de costa.
D’una banda,
hem trobat l’Estudi d’Impacte Ambiental (EIA) de l’última ampliació del Port de
Castelló (enllaç)
on s’afirmava taxativament:
El puerto de Castellón, está ubicado en un tramo de costa
de claro predominio del transporte litoral en sentido sur. La interrupción del
flujo sedimentario natural en el puerto ha inducido al avance sistemático de la
playa apoyada al norte. De los 60-80.000 m3/año de sedimento que recibe
actualmente la playa de Castellón, un volumen máximo de 20-30.000 m3/año
termina depositándose en la zona exterior del puerto ; el resto de material
entorno a los 10.000 m3/año, prosigue su deriva en suspensión hacia el sur,
incorporándose a la corriente litoral general en forma de material remanente
del fondo, no apto para la formación de perfiles activos de playa.
El estudio considera por tanto que no existirá afección
al transporte sedimentario ni alteración de las playas existentes al sur del
puerto.
D’altra
banda, en la pàgina del Ministeri per a la transició ecològica i el repte
demogràfic apareix detallat el projecte de Regeneració ambiental i lluita
contra l’erosió en la platja del Benafelí (enllaç).
Textualment, diu:
El frente litoral de Almazora, de casi 3 km de longitud,
está catalogada por Costas como una de las playas más deterioradas de España.
El efecto barrera del puerto del puerto de Castellón tras
sus sucesivas ampliaciones y la falta de sedimentos como consecuencia de la
regulación del río Mijares, han condicionado la evolución de su línea de costa
hasta el punto de producir regresiones muy importantes que han obligado a
realizar distintas actuaciones con el objetivo de paliar los efectos erosivos
del oleaje por medio de estructuras marítimas.
Els dos
textos són, certament, contradictoris perquè mentre el 2001 no s’hi trobaven afectacions
importants que impediren l’ampliació del Port, en l’actualitat el propi Estat reconeix
obertament els efectes negatius que han tingut les successives ampliacions portuàries
que han convertit el nostre front litoral en una de les platges més
deteriorades d’Espanya. Potser, és un canvi de criteri que farà que l’Estat s’implique
decididament, o bé és una altra neteja de cara. Vorem.
No és
qüestió d’assenyalar culpables però el que es pot exigir als màxims dirigents
locals és fermesa i determinació d’una vegada per totes.
Com es fa això?
Amb gestos contundents, menys condescendència i cap lloança. Aquesta problemàtica
ja s’arrossega massa temps i les respostes no arriben. És el moment de reinventar
l’estratègia i reclamar mitjançant la mobilització (política, ciutadana,
mediàtica, administrativa) dignitat per al nostre litoral. És hora d’alçar la
bandera de la reivindicació i acabar amb la desídia que és palpable, fins i
tot, als mitjans generalistes quan, si bé citen Almassora com a zona damnificada pels
temporals, mai destaquen el nostre poble com un exemple dels efectes perversos
que provoquen els ports a la costa mediterrània espanyola.
O, potser, convindria repensar-ho tot i proposar noves línies d'actuació. Algun municipi valencià (Bellreguard) ho ha posat damunt de la taula: deixar de pensar en el passeig marítim i tornar la platja al seu estat natural. No sé si és aplicable al cas d'Almassora però noves mirades no vindrien malament quan durant dècades les obres que s'han fet, els diners que s'han invertit i els recursos (públics i privats) que s'han dedicat se'ls ha engolit, literalment, la mar.
O, potser, convindria repensar-ho tot i proposar noves línies d'actuació. Algun municipi valencià (Bellreguard) ho ha posat damunt de la taula: deixar de pensar en el passeig marítim i tornar la platja al seu estat natural. No sé si és aplicable al cas d'Almassora però noves mirades no vindrien malament quan durant dècades les obres que s'han fet, els diners que s'han invertit i els recursos (públics i privats) que s'han dedicat se'ls ha engolit, literalment, la mar.
[Fotos: Enrique Beltrán Ramos i AlmassoraTeVeu]
Referències
-
Temporal de 2008
(foro.tiempo.com)
-
Gota de freda de 2009
(EcoDiario.es)
-
Els efectes de les onades el 2010
(Las Províncias)
-
El temporal de 2015
(elperiodic.com)
-
La platja el 2016
(Vídeo d’un usuari de Youtube, suso suso)
-
La escullera nord el 2017
(Associació de Veïns Platja d’Almassora)
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada
Podeu fer tota mena de comentaris sempre que siguen respectuosos i empreu un llenguatge no despectiu i sense cap insult. Aquells comentaris que no cumplisquen amb això, seran esborrats.